Gillettes sandpapperannons väcker faderskänslor

Submitted by: Peter Johansson 2017/10/09

Gillette har skapat ett jämförelsetest av sandpapper i sin senaste printannons för att få oss att förstå hur en orakad kind kan upplevas av ett nyfött barn.

Beröring är ett spädbarns enda sätt att kommunicera. Och det enda sättet att komma barnet riktigt nära är genom hudkontakt. Det menar Gillette i sin senaste kampanj #babyface som gått i Israel. Kampanjen lutar sig mot en printannons där hudvårdsvarumärket faktiskt lyckas illustrera känslan av (effekten av) deras produkter och samtidigt väcka ett för avsändaren tacksamt emotionellt register hos målgruppen.

”Låt inte något komma mellan dig och ditt barn. Speciellt inte ditt skägg.” Så avslutas copyn som följs av Gillette Dad Test: Ett taktilt test där målgruppen uppmanas jämföra känslan av sin skäggiga kind med sandpapper i fem olika grovhet, från The Porcupine till Baby face. Kampanjen kompletteras med rörligt och sociala medier under #babyface.

Gillettes printannons #babyface

Gillettes printannons #babyface av byrån ACW Tel Aviv.