Burger King i lågor gav årets Grand Prix-print

Submitted by: Peter Johansson 2017/06/22

Miamibyrån DAVID tar hem årets Grand Prix i Cannes Lions print-kategori för sina annonser på brinnande Burger King-restauranger. 

 

Av 3275 printbidrag i årets Cannes Lions delades 14 guld, 31 Silver och 43 brons ut. Mest anmärkningsvärda var dock Miamibyrån DAVID:s rappa printannonser för Burger King, som tog hem årets Grand Prix. 

Annonserna ”Oregon”, ”Pensylvannia” och ”Aviano” bygger på bilder från tre faktiska bränder på Burger King-restauranger. De dramatiska bilderna i kombination med byråns copy ”Flame grilled since 1954” skapar enligt Cannes-juryn en ironisk humor som är både djärv och lekfull. 

Juryns ordförande Fran Lucklin avslöjade för canneslions.com att juryn beslut var ”nästan enhälligt”. Lucklin berättar också att de hade förväntat sig fler tech paper-lösningar med AR och VR, men att printtrenden snarare pekade på en återgång till det traditionella hantverket med klassiskt bildberättande.  

Annonsen ”Oregon”. En av tre i den Grand Prix-vinnande kampanjen från Miamibyrån DAVID.

Annonsen ”Oregon”, en av tre i den Grand Prix-vinnande kampanjen från Miamibyrån DAVID.