Asda sätter målgruppen i fokus

Submitted by: Print Power 2017/09/11

asda_googd_living

Bakgrund

Brittiska varuhuskedjan Asda har satsat på att underlätta deras kunders köpbeslut med ett konsekvent målgruppsinriktat innehåll. Med hjälp från tidsskriftshuset Hearst vann kedjan en fördjupad förståelse för målgruppen, nya insikter och lång redaktionell erfarenhet. Tillsammans skapades ett redaktionellt koncept med fokus på målgruppens livsstil.

Case

Tidigare har Asdas kommunikationsstrategi haft tydligt försäljningsfokus. Nu skulle skeppet styras om och istället sätta mottagaren i centrum. Deras innehåll, som hittills mest handlat om matlagning, skulle breddas till ett redaktionellt koncept byggt på innehåll kring mat, hälsa, skönhet och mode.

Good Living blev namnet på Asdas nya koncept. Med mamman som den nya hjälten byggdes ett varumärkesekosystem upp kring deras behov, livsstil och shoppingvanor. Med uppdaterad tonalitet, nytt utseende och nya vinjetter levererades Asdas erbjudande: "Spara pengar och må bättre (”Save money, live better”). Budskapet, att ett gott liv är enkelt tillsammans med Asda, bars upp av idéer och inspiration, ekonomiska insikter och livsstillsfokuserat innehåll. Det redaktionella konceptet applicerades på såväl kundtidning som webbplats och sociala medier.

Resultat

  • Sammanlagd ABC juli - 17 dec: 1 840 333 brittiska pund.
  • 92% av Asdas kunder sa att Good Living inspirerade dem att köpa en produkt som de hade sett i tidningen.
  • 85% av läsarna sa att innehållet inspirerade dem att söka efter produkter som presenteras i tidningen.
  • 74% sa att innehållet fick dem att leta efter produkter på nätet.


källa: Content Marketing Association

Case Submitted By: Print Power