King och Childhood har gjort Månadens Print

2017/09/21

Återhållsamhet möter obehag i byrån Kings printannons för stiftelsen Childhood. ”Bra reklam skapar känslor, och det gör denna med råge”, motiverade Resumés jury när tidningen i dagarna utsåg annonsen till månadens print.

World Childhood Foundation arbetar med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn. Ett ämne som är svårt att kommunicera utan att väcka för starka reaktioner, inte minst i bild. När byrån King fick uppdraget att förtydliga stiftelsens arbete valde de därför att utgå från en bekant målarbild föreställande en flicka som plockar blommor. Med ett barns penseldrag av blått, rött och svart på olika delar av flickan, förmedlar annonsen ett obekvämt allvar.

Tabubelagt ämne

– Det är ett otroligt svårt ämne att ta sig an rent kreativt då det finns sjukt mycket tabun. Mycket kring det Childhood jobbar med går inte att visa i bild så vi tänkte väldigt mycket i metaforer. Just målarboksbilder är något de flesta känner till och då blir det effektfullt om man kan koppla något obehagligt till det, berättar Linnea Gardefjord, art director på King för Resumé.

"Skickligt"

Dan Göransson, copywriter på Ruth är en av jurymedlemmarna i Resumés månatliga tävling. Han motiverar vinsten:

Ett svårt ämne att tala om, därför är det skickligt hur den på samma gång lyckas vara subtil och skapa en klump i magen av ångest. Bra reklam skapar känslor, och det gör den med råge.”

Månadens Print av King och Childhood

Månadens Print av byrån King för World Childhood Foundation.